Lydnadsprov 081025

Det är inte klokt vad veckorna går fort! Tycker det är helg hela tiden.
Denna helg har vi varit på lydnadsprov i körhallen i Rättvik. Jag och Meja drog i väg tidigt som attan i hopp om att vi skulle hinna känna på underlaget och den främmande miljön innan tävlingsarrangörerna hann göra i ordning planerna. Tji fick vi, de hade varit ännu mer morgonpigga än oss så planen var klar och därmed förbjuden att gå ut på då vi kom fram.
Då vi värmde upp kändes det väldigt hoppfullt Meja verkade väldigt på G. Väl inne i körhallen  började tävlingen också bra, men då vi kom till de moment som jag varit minst orolig för nämligen läggande och ställande under gång så vet jag inte riktigt vad som hände? På läggande så stod hon kvar (klumpiga mig som inte kom mig för att klämma i med ett dubbelkommando). På ställande däremot så fick jag klämma i med ett dubbelkommando som gjorde att hon stannade  och fick på så sätt en 5:a (att jämföra med 9,5 i Falun). Ja,ja det blir sällan som man tänkt sig men jag är ganska nöjd för hon samlade på sig en del höga poäng och helhetsintrycket blev 9 vilket känns jättebra. Vad har man då lärt sig i dag då? Jo att det är jätteviktigt att träna i olika miljöer med olika störningar. Lika viktigt för mig som för hunden. Samt att jag borde tacka, ta emot och delta i klubbens träningstävlingar för tävlingsrutin är väldigt bra att ha! Jag har på dessa två tävlingar fått erfara att det faktiskt inte går att leva på gamla meriter. Trots att jag i början av på 90-talet tävlade i Elitklass känner jag mig som en total nybörjare i dag. Det känns ändå så kul att tävla i gen och att dessutom ha en hund som tycker det är lika kul som jag.
Tjusningen med denna sport är väl att, först tränar och tränar man, sen skall man tävla och då är man så nervös så man fattar inte hur man kan ge sig in i detta frivilligt. Efter tävlandet är man endera väldigt nöjd eller mindre nöjd.
Sen kommer det häfiga! Rannsakan, vad gjorde jag, hur skall jag göra nästa gång osv. osv. Sen kommer det mest spännande, gör man det som man kom fram till efter förra tävlingen, då det är dags för nästa tävling? om jag nu gjorde det och det gick bra så har det med största sannolikhet uppstått nåt nytt på denna tävling att rannsaka. SNACKA OM UTVECKLING!
På vägen hem hämtade vi Alpha som löper och nu har Meja fullt sjå att "fria" och rida.
Snart är det helg i gen och om Meja inte börjat löpa blir det träningsläger för Frida Sundberg, SM- vinnare i skydds -08 och dessutom skall vi tävla i gen. Denna gång i ett ridhus, så då måste försöka hinna med något besök i ett sådant under veckan (enligt dagens rannsakan).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0