Student o kyckling helg (080610)

Vi har haft en underbart rolig studenthelg med allt vad det innebär. Vädret kunde ju inte ha varit bättre, jo möjligen något svalare men man kan ju inte få allt. Vi hade en jättetrevlig fest i trädgården med ca 40 släktingar som deltog och då är man glad att man har vädrets makter med sig.
I hönsgården har det blivit tillökning under helgen. 15 kycklingar har tittat ut ur sina ägg och ännu ligger tre hönor och ruvar så det kommer nog en drös till inom de närmaste dagarna. Det brukar alltid bli lite dramatik kring kycklingfödslarna. Mest beronde på att jag inte alltid riktigt klarar av att låta naturen ha sin gång, den kan ju som bekant vara ganska grym i bland. Jag har ju den inställningen att så länge det finns liv så finns det hopp. Därför brukar det alltid hamna någon bortstött eller klen kyckling i min BH för att få tillbaka värmen och pigga på sig. När det sen blir sen kväll och hönorna ligger stilla med sina kycklingar under sig för natten brukar jag smyga in och lägga kycklingen under någon av de andra hönorna än den som stött bort kycklingen. När morgonen kommer har den lille fått samma lukt som både hönan och kycklingarna som jag lagt den hos och för det allra mesta slutar det lyckligt. Även fast det bara är en kyckling (säkert en tupp) så känns det alltid lika tillfredsställande då man lyckats rädda ett liv. Genom årens lopp har det blivit några kycklingar bra nog som startat sitt liv i min BH och på så sätt få hänga med på både det en och andra. Kanske har de dragit nytta av denna sociala träning i ett tidigt skede av livet eftersom jag har himla trevliga och sociala hönor ?!?!??
Meja är mycket lugn och kelsjuk, hon vet inte hur nära en hon skall vara. Ser med spänning fram mot den 19/6 då vi ska ta ultraljud. 

snygg student           
Snygg student med flickvännen Linn. Storebror Martin o Uffe på gitarr. En tur med traktor o kärra är tradition.
Några festdeltagare varav flera är kusiner till studenten.  (klicka på bilden för större bild)


  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0